Gratulerer! Du fikk over 80% riktige svar og ville bestått båtførerprøven med denne scoren. Du bør nå være godt rustet for å melde deg opp til eksamen. Følg anvisningene->
Oj da. Du fikk dessverre under 80% riktige svar, og ville ikke bestått eksamen med denne scoren på eksamen. Du var allikevel ikke så langt unna, men vi anbefaler deg å gå grundig gjennom svarene du hadde feil på. Da vet du hva du eit bør øve litt mer på. Husk at du kan repetere enkelte temaer for å bli litt tryggere. Det er bare å klikke seg frem og tilbake i kurset ved behov. Du bør også gå gjennom det frivillige ekstramateriellet.
Dette er flaggstikk, som du kjenner igjen med det tynne og tykke tauet.
Dette er pålestikk som er en praktisk knute ved at den tåler mye, samtidig som den er enkel å åpne. Pålestikk kjennes igjen av den karakteristiske løkken som kan knekkes ned når knuten skal åpnes igjen.
EPIRB er en satelittsender som har dekning over hele kloden, og som er viktig dersom båten skal krysse hav, og være langt unna land.
Medstrøm gjør turen “kortere” i tid, og motstrøm gjør turen “lengre” i tid.
b) er signalflagg Alpha som betyr “jeg har dykker i sjøen”. Dette er altså ikke et nødsignal som de øvrige.
Jeg endrer kurs til babord.
-Et støt: Jeg endrer kurs til styrbord
-To støt: Jeg endrer kurs til babord
-Tre støt: Jeg bakker (rygger)
-Fem stør: Jeg kjører rett frem, og du utgjør en fare med din manøver
Båt A får vinden inn fra styrbord, er derfor styrbord båt og har retten til veien.
En klassisk vei-fart-tid oppgave.
Tiden er ukjent, men du vet fart(20 knop) og vei (1,4 nautiske mil).
For å finne tiden i timer tar vi 1,4nm/20 knop = 0,07 timer
For å gjøre om 0,07 timer til minutter må du multiplisere med 60: 0,07 * 60 = 4,2 minutter
Du kan dele på 60 igjen for å få timer.
© Lanternen Båtførerkurs | Humlesekken AS – Org nr: 921960042
Nobels Gate 1h, 0273 Oslo | [email protected] |
Personvern | Betingelser